Denemarken Spoor

Projecten van A-Solution

In Nederland zijn een vijftal lijnen van ons nationale spoorwegnet beveiligd volgens Europese ERTMS-richtlijnen: de HSL-Zuid, de Havenspoorlijn, de Betuweroute, de spoorlijnen Amsterdam-Utrecht en Lelystad-Zwolle, met systemen van drie leveranciers: Alstom, Bombardier en Siemens/Thales, die ook nog uitgevoerd zijn volgens van elkaar verschillende principes en richtlijnen. Geen wonder dat ProRail zich noodgedwongen nog altijd beraadt op een uitrol van ERTMS op alle belangrijke delen van ons spoorwegnet volgens één gemeenschappelijk principe en richtlijn. Niet eenvoudig als ook de Europese richtlijnen voortdurend aan wijzigingen onderhevig zijn.

ERTMS

Benieuwd wat A-Solution voor u kan betekenen?

Denemarken

In Denemarken wordt ERTMS tegelijk en integraal ingevoerd in drie grote projecten: op het grote S-baan netwerk van de hoofdstad Kopenhagen, op het Deense eiland Sjælland, met systeemleverancier Siemens, op de overige spoorlijnen van Sjælland en de spoorlijnen op Lolland, Falster en Fyn, met systeemleverancier Alstom Transport, en op de spoorlijnen op Jutland, met systeemleverancier Thales. Het hele spoorwegveiligheidssysteem inclusief het verkeersmanagementsysteem (TMS) wordt tussen 2012 en 2023 in Denemarken vervangen door een ERTMS-spoorwegveiligheidssysteem en een moderne TMS (Traffic Management System). Alstom met zijn Atlas-systeem op ETCS Level 2 baseline 3. Dit omvat 734 km dubbelspoor en 90 stations, en omvat onderhoud over een periode van 25 jaar. Een van de zogename Rollouts is de nieuwe hogesnelheidslijn København-Køge-Ringsted waarbij nieuwe innovatie en systeemintegratie toegepast worden van de Voest-Alpine hogesnelheidswissels (27 in totaal op deze greenfield) enerzijds en aangedreven anderzijds met aansturing en bewaking door Alstom wisselstellers.